Zespół pasma biodrowo-piszczelowego

Biegi, które tak lubisz utrudnia Ci ból w bocznej części kolana? Możesz pozbyć się dyskomfortu łatwiej niż myślisz!

ITBS, czyli zespół pasma biodrowo-piszczelowego, znane też jako kolano biegacza to częsta i powracająca dolegliwość wywołana przeciążeniem. Wspomniane pasmo przebiega w części bocznej uda od miednicy do kolana, ma szerokość około 6 cm i utworzone jest z włókien kolagenowych. Wcześniej sądzono, że przyczyną problemu jest tarcie właśnie tej struktury o kłykieć boczny kości udowej przy zginaniu stawu. Jednak badania wykluczają tę hipotezę i jako przyczynę wskazują docisk zbyt napiętego pasma na tkanki wokół nadkłykcia bocznego k. udowej, które są bardzo mocno unerwione i ukrwione.

Schorzenie dotyczy osób u których występuje nierównowaga mięśniowa. Co to oznacza? Że w przypadku przeciążenia jednej struktury inne muszą pracować mocniej, żeby zachować funkcję. W przypadku zespołu pasma biodrowo-piszczelowego mamy do czynienia z prawdopodobnym osłabieniem m. pośladkowego średniego, wówczas funkcję stabilizującą miednicę podczas chodu przejmuje m. naprężacz powięzi szerokiej oraz m. pośladkowy wielki, które przenoszą napięcia na pasmo i powodują ból.

Do czynników sprzyjających powstawaniu ITBS zalicza się wzmożone przodopochylenie tułowia, nierówną długość kończyn, wady kolan (szpotawość, koślawość), osłabienie m. czworogłowego uda lub jego dysbalans w stosunku do mięśni tylnej części uda (hamstring). Rozpatrując przyczyny u sportowców dodatkowo możemy wymienić brak odpowiedniej rozgrzewki, za duże obciążenia treningowe, nieodpowiednie obuwie lub nieodpowiednio dobrane.

Objawy jakie zgłaszają pacjenci to ból w części bocznej kolana, zazwyczaj rozlany i piekący, który nasila się podczas chodzenia po schodach oraz wskutek aktywności fizycznej. Dyskomfort jest zazwyczaj największy przy zgięciu do około 30 stopni, przy wyproście – ból zmniejsza się.

Rozpoznania problemu można dokonać na podstawie informacji zebranych podczas wywiadu i badania klinicznego. Dodatkowo można przeprowadzić badanie USG lub rezonans magnetyczny.

Leczenie zachowawcze opiera się na przywracaniu równowagi mięśniowej, czyli wydłużaniu skróconych struktur, oraz wzmacnianiu osłabionych grup mięśniowych. Terapeuta w tym celu może stosować np. masaż tkanek głębokich, rozluźnianie mięśniowo-powięziowe, pinoterapię, stretching kinesiotaping, ćwiczenia wzmacniające.

Pola Zamojska
mgr fizjoterapii