Nietrzymanie moczu – źródło wstydu, zahamowań i zażenowania

Nietrzymanie moczu – inkontynencja – jest najczęstszą przewlekłą chorobą kobiet w średnim i starszym wieku oraz mężczyzn po 40 roku życia. Aż 12% kobiet w wieku 30-40 lat cierpi na nietrzymanie moczu. Ryzyko choroby wzrasta wraz z wiekiem. Około 50% pań po sześćdziesiątce ma problem moczenia bielizny. Wiele kobiet, zwłaszcza młodych jest tak zażenowane tym problemem, że nie zgłasza go nawet lekarzowi. Natomiast osoby w starszym wieku są przekonane, że jest to nieuchronny element upływającego czasu.

Pierwszymi oznakami tej dolegliwości jest samoistne wypływanie moczu podczas kichania, kaszlu czy gwałtownego śmiechu. Wiąże się ono z napięciem powłok brzusznych. W drugim stopniu problem nasila się podczas wysiłku: praca fizyczna, podnoszenie ciężarów, bieganie, wchodzenie po schodach. Trzeci stopień, to niekontrolowany wypływ moczu niezwiązany z żadnym obciążeniem. Podobnie sprawa ma się u mężczyzn. Tu dochodzi dodatkowy czynnik związany z oddawaniem moczu „na raty”. Nietrzymanie moczu u mężczyzn związane jest z rozrostem prostaty lub też jest częstym powikłaniem po operacjach gruczołu krokowego (prostaty).

Konsekwencją nietrzymania moczu jest ograniczenie aktywności fizycznej oraz błędne mniemanie, że zmniejszenie podaży płynów uchroni nas przed tą dolegliwością. Skutkiem moczenia bielizny jest to, iż rozwijają się tam bakterie, które wnikają do przewodów moczowo-płciowych, powodując stany zapalne, czasami bardzo groźne dla zdrowia i życia. Ciągła wilgotność okolicy krocza powoduje również macerację naskórka.

Ponieważ problem częściej dotyczy kobiet niż mężczyzn, należy również wyjaśnić jakie są powody tej dolegliwości. Główną przyczyną są infekcje układu moczowo-płciowego (wówczas mamy do czynienia tylko z pierwszym stopniem nietrzymania moczu). Często jest to jedyny objaw rozwijającej się infekcji lekceważony przez pacjenta. Drugim powodem inkontynencji są zmiany hormonalne zachodzące u kobiety, powodujące obniżenie poziomu estrogenów, a w konsekwencji zmniejszenie elastyczności mięśni dna macicy oraz przepony moczowo-płciowej. Zwiotczenie tych narządów powoduje zmiany statyki wewnętrznej i dochodzi do obniżenia się narządów płciowych, a tym samym ucisku na pęcherz. Na tego typu schorzenia najczęściej narażone są kobiety wykonujące ciężką pracę fizyczną lub stojącą, osoby otyłe oraz wieloródki (kobiety po kilku ciężkich lub skomplikowanych porodach).

Pomocne przy inkontynencji są ćwiczenia zalecane przez fizjoterapeutów, ale pomimo to warto zgłosić się w przypadku kobiet – do ginekologa lub urologa – a w przypadku mężczyzn do urologa.