Jak przygotować się do wizyty u kardiologa?

Kardiolog oprócz badania układu krążenia musi ocenić wpływ innych schorzeń na całokształt zdrowia pacjenta. Dlatego ważne jest aby zabrać ze sobą (jeśli dostępne) wyniki badań laboratoryjnych, ekg, przyjmowane leki, pomiary ciśnienia tętniczego czy glikemii (u pacjenta z cukrzycą). To pomoże w kompleksowym podejściu do zgłaszanych objawów oraz w prawidłowym postawieniu rozpoznania.

Dlaczego warto odwiedzić kardiologa?

Powinno się znać swoje ryzyko zachorowania na choroby układu sercowo-naczyniowego:

- u pozornie zdrowych osób ryzyko jest najczęściej wypadkową wielu czynników ryzyka, które wchodzą we wzajemne interakcje

- system szacowania ryzyka, taki jak skala SCORE, może pomagać w podejmowaniu logicznych decyzji terapeutycznych, a także ułatwiać unikanie zarówno niedostatecznie intensywnego, jak i nadmiernie intensywnego leczenia

- niektóre osoby mogą zostać zaliczone do grupy dużego ryzyka choroby układu sercowo-naczyniowego bez potrzeby obliczania ryzyka i wymagają natychmiastowej interwencji ukierunkowanej na wszystkie czynniki ryzyka,

- u młodszych osób małe ryzyko bezwzględne może maskować bardzo duże ryzyko względne i posłużenie się tablicą ryzyka względnego lub obliczenie „wieku ryzyka" (risk age) może ułatwić wskazywanie takim osobom potrzeby intensywnych działań w celu wprowadzenia zmian stylu życia,

- mimo że wydaje się, iż u kobiet ryzyko chorób sercowo-naczyniowych jest mniejsze niż u mężczyzn, jest to mylące, ponieważ nie oznacza to uniknięcia ryzyka, a jedynie jego opóźnienie o ok. 10 lat,

- jesteś osobą czynnie uprawiającą sport i chcesz zbadać układ krążenia.

Jesteś już osobą chorą?

- wymagasz dobrze dobranej farmakoterapii oraz okresowej kontroli leczenia (ocena skuteczności, kontrola działań niepożądanych leków, modyfikacja leczenia w zależności od potrzeby)

- nadal należy stratyfikować ryzyko np. zgonu z powodu chorób układu krążenia,

- wymagasz konsultacji, kiedy obraz choroby się zmienia- rozważenie innych metod leczenia i kwalifikacja do celowanych form terapii danej choroby,

- jako pacjent powinieneś wiedzieć jak inne schorzenia przewlekłe, zdiagnozowane wcześniej wpływają na układ krążenia ,

- potrzebujesz oceny jak inna, niekardiologiczna terapia wpływa na serce (np. leczenie onkologiczne).

lek. med. Ewelina Kurlapska

specjalista kardiolog